Sierra Leones regering bekräftar sitt partnerskap med Mercy Ships för att stärka den kirurgiska vården

Mercy Ships meddelar att Global Mercy™ kommer att besöka Sierra Leone under sensommaren 2023.

SL Presidents delegation 6 Oct 2022.jpg

Under en audiens med Hans Excellens Julius Maada Bio, president i Republiken Sierra Leone, utökade Sierra Leones regering och Mercy Ships sina befintliga överenskommelser för att välgörenhetsorganisationens nyaste sjukhusfartyg, Global Mercy®, ska kunna besöka Sierra Leone.

"Tack, Mercy Ships, för ert kontinuerliga humanitära och medicinska stöd för att tillhandahålla behandling till människor med olika medicinska tillstånd över hela världen. Detta partnerskapsavtal som undertecknades före Covid-pandemin omfattar en 10-månaders insats av Global Mercy för gratis kirurgisk vård i samarbete med lokala institutioner i Sierra Leone. Sjukhusfartyget kommer att fungera som en utbildningsplattform av vår sjukvårdspersonal för att bygga upp sjukvårdskapaciteten. Programmen kommer att säkerställa att Mercy Ships positiva inverkan fortsätter långt efter att fartyget lämnat Sierra Leones kust. Detta partnerskap stödjer vår vision att säkerställa ett fungerande nationellt hälsovårdssystem som levererar effektiva hälsovårdstjänster av hög kvalitet som är tillgängliga, rättvisa och överkomliga för alla", förklarade president Julius Maada Bio.

Mercy Ships vd Gert van de Weerdhof uppskattar partnerskapet med Sierra Leones regering. ​ "Vi är glada att kunna bekräfta planerna på en framtida återkomst till Sierra Leone. Detta kommer att bli vår sjätte fältinsats i samarbete med denna nation. Nu kan vi helt och fullt kliva in i förberedelserna, bedöma befintliga behov och identifiera hur vi bäst kan stödja för att leverera hopp och läkedom till dem som har ett enormt behov av kirurgisk vård."

När Global Mercy lägger till i värdnationens hamn kommer besättningen att tillhandahålla gratis kirurgisk vård för tusentals människor, utbildning för lokal sjukvårdspersonal med mera. Alla tjänster från Mercy Ships erbjuds kostnadsfritt, tack vare donatorer runt om i världen och de ideellt arbetande yrkesmännen ombord på organisationens sjukhusfartyg.

"Detta långvariga partnerskap banar väg för Mercy Ships att fortsätta ha ett nära samarbete med Sierra Leones regering och stärka vårt gemensamma engagemang för att förbättra tillgången till säker kirurgisk vård", säger Dr. Sandra Lako, landschef för Mercy Ships i Sierra Leone.

"En samarbetsstrategi är det bästa sättet att stärka hälsovårdssystemen", tillade dr Mark Shrime, internationell chefsläkare för Mercy Ships. Mötena underlättades av Dame Ann Gloag, Mercy Ships internationella styrelseledamot som också har arbetat med Sierra Leone i många år.

Tidigare hamnbesök i Freetown, Sierra Leone av ett sjukhusfartyg från Mercy Ships: ​ 2001, 2002, 2003, 2004 och 2011.

Sierra Leone är ett snabbt växande land med en uppskattad befolkning på 8,6 miljoner enligt FN-statistik (1). ​ Sierra Leone ligger på plats 182 av 189 länder och territorier i FN:s Human Development Index (HDI) som Mercy Ships använder för att bedöma områden där det finns behov av tjänster. Medianåldern i Sierra Leone är 18,5 år, vilket är oproportionerligt ungt och ger en mycket ung arbetande befolkning. Den förväntade livslängden är 55,5 år.

Innan insatsen i Sierra Leone startar kommer Global Mercy att besöka Dakar i Senegal under några månader i början av 2023.

(1) källa: https://worldpopulationreview.co/countries/sierra-leone-population

Stefan Sonesson

Sverigechef, Mercy Ships Sverige
Stanley Ekelund

Marketing Communications Manager

Få uppdateringar i din brevlåda

Genom att klicka på "Prenumerera" bekräftar jag att jag har läst och samtycker till Integritetspolicy.

Om Mercy Ships Sverige

Global hälsovård har under de två senaste decennierna fokuserats på enskilda sjukdomar, medan kirurgisk vård i låginkomstländer inte fått tillräcklig uppmärksamhet. Bristen på säker kirurgi leder till nästan 17 miljoner dödsfall per år.

Mercy Ships ger, via sina sjukhusfartyg, gratis högklassig sjukvård, uppbyggnad av sjukvårdskapacitet och hållbar utveckling till dem med minst resurser. Mercy Ships grundades av Don och Deyon Stephens 1978 och har sedan dess arbetat i fler än 55 utvecklingsländer, bidragit med vård och utveckling till ett värde av över 17 miljarder kronor och behandlat fler än 2,8 miljoner människor. Besättningen på fartygen utgörs av cirka 1 200 volontärer per år från fler än 60 länder. De är kirurger, tandläkare, sjuksköterskor, vårdutbildare, lärare, kockar, sjömän, ingenjörer och jordbruksexperter som ger av sin tid och kompetens. Med kontor i 16 länder och ett afrikanskt center strävar Mercy Ships efter att göra skillnad för individer och bistå nationer.

Box 7008 SE-402 31 Göteborg

www.mercyships.se